vrijdag 29 april 2011

Ervaringen in verband met pictogrammen, gebaren,... in de kleuterklas

Tijdens mijn stage en tijdens mijn eigen tijd in de kleuterklas, wat ik er mij nog van herinner, heb ik gemerkt dat er veel pictogrammen, gebaren, stappenplannen enzovoort worden gebruikt in de kleuterklas. Dit omdat kleuters nog niet zo taalvaardig zijn en omdat ze visuele boodschappen sneller oppakken en begrijpen. Maar het gebruik van gebaren, pictogrammen en stappenplan is ook heel positief voor de allochtone kleuters, die het Nederlands nog niet goed onder de knie hebben. Zo verstaan ze de kleuteronderwijzeres en de opdrachten beter en sneller waardoor ze beter kunnen volgen. Ook zal hun Nederlands sneller en beter ontwikkelen doordat ze de gesproken woorden visueel zien.
Een stappenplan van hoe je je handen moet wassen, hangt in vele scholen en klassen omhoog. De kleuters kijken naar het stappenplan en weten hoe ze juist hun handen moeten wassen. De kleuteronderwijzeres kan eerst het stappenplan klassikaal eens overlopen. De kleuters kunnen verwoorden wat ze zien. Daarna kan ze dit omhoog hangen bij de wasbak.










Zelf voor je neus te snuiten bestaat er een stappenplan.

Ook de hoeken in de kleuterklas worden (bijna) altijd voorgesteld aan de hand van een pictogram. 
Je kan er dus niet onder uit, in een kleuterklas is ook de visuele taal heel belangrijk. Hierdoor worden de kleuters nog meer gestimuleerd en zo gaat ook hun taalontwikkeling erop vooruit. Dus niet enkele bepaalde prentenboeken aanbieden, een cultuurweek houden, bepaalde thema's onderzoeken enzovoort helpen allochtone kleuters maar ook alledaagse dingen zoals gebaren, pictogrammen en stappenplannen helpen de allochtone kleuters in hun integratie. Ze snappen wat je bedoelt, ze weten wat er van hen verwacht wordt, ze kunnen beter hun plan trekken, waardoor ze zich beter gaan voelen in hun vel en in de klasgroep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten