donderdag 3 maart 2011

Eigen voorlopig standpunt


Vanuit mijn opvoeding thuis heb ik een belangrijke basis meegekregen over de integratie van allochtone mensen. Mijn zus is geadopteerd en toen ik ongeveer 6 jaar was, hebben we, aan de hand van de organisatie Foyer, een Franstalig meisje in huis genomen. Zij kwam elke vakantie een weekje bij ons thuis om Nederlands te leren. Zij en haar familie waren gevlucht uit Rwanda door de oorlog tussen de Tutsi's en de Hutu's, de Rwandese genocide. Zo ben ik voor het eerst in contact gekomen met anderstaligen en de integratie van deze anderstaligen. Mijn ouders zijn altijd heel behulpzaam geweest voor mensen die het moeilijker hebben. Zo was er in het 6de leerjaar een meisje uit m'n klas die samen met haar gezin terug gestuurd ging worden naar Kosovo. Ook zij waren gevlucht voor de oorlog. Ze waren al enkele jaren in Belgiƫ maar ze moesten terug weg. Heel onze klas en school was er van geschrokken. Dus hebben we actie ondernomen. Enkele ouders hebben brieven geschreven en uiteindelijk is deze familie toch mogen blijven.
Deze twee families zijn nu heel succesvol. Ze hebben een eigen huis, de ouders werken, de kinderen gaan naar school en beheren (bijna) perfect het Nederlands. Zo heb ik geleerd dat met de juiste wil en de juist hulp het zeker lukt om perfect te integeren.
Als men een andere godsdienst heeft, gaat dit iets moeizamer. Ook kennen we mensen uit Senegal. Zij zijn Moslims. Ook zij doen hun best om te integreren maar nemen niet zo veel moeite om het Nederlands onder de knie te krijgen. Is dit omdat zij een andere godsdienst hebben of heeft dit er niets mee te maken?
Er zijn heel veel verschillen in de allochtone bevolkingsgroep. Sommige doen erg hun best en anderen weer helemaal niet. Mijn mening is dat het belangrijk is om deze mensen te steunen en te helpen in hun integratie mits zij zelf ook voldoende inspanning leveren. Doen zij niets om Nederlands te leren? Helpen zij niet in de maatschappij? Gaan ze niet werken of niet naar school? Dan moet er natuurlijk ingegrepen worden, althans zo denk ik er over.
Ik vindt het heel belangrijk dat mensen hun best doen om te integreren. Maar alleen lukt dit hen niet. Deze mensen moeten geholpen worden om te kunnen integreren.
Het is zeker belangrijk om de allochtone kleuters zoveel mogelijk van het Nederlands en van de Belgische cultuur te leren want zij zijn nog volop in ontwikkeling. Zij zijn onze toekomst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten