woensdag 30 maart 2011

Verplichte bron: politieke partijen en standpunten over religie en levensbeschouwing

CD&V
Ik vind het goed dat iedereen vrij een school kan kiezen. Iedereen heeft recht op een eigen keuze. Ook over de inhoud van de vakken in het leerplichtonderwijs vind ik dat CD&V een juiste opinie heeft. Zij zeggen dat dit behoort tot de bevoegdheid van de onderwijsinrichters. De overheid kan wel een aantal criteria bepalen.


Groen!
Bij deze mening kan ik me erg goed vinden. Het klopt dat vele ouders kiezen voor de school in de buurt. Dit is niet altijd slecht maar willen ze ook wel dat hun kind naar deze school gaat? Of komt deze school overeen met de waarden die de kinderen thuis meekrijgen? Daarom kiest Groen! voor een open samenleving. Ik vindt het ook belangrijk dat men met verschillende culturen en religies samen kan leven.
Ook vind ik het heel goed dat Groen! een opvoedingsproject met respect voor alle levensbeschouwelijke/religieuze overtuigingen steunt want ik vindt het belangrijk dat kinderen met uiteenlopende levensopvattingen geconfronteerd worden.


NVA
Het feit dat NVA wil dat elke kind, ongeacht het net waarin het school loopt, gesteund moet worden vind ik positief. Ook het pluralistisch onderwijs en actief intern pluralisme is een goede zaak volgens mij.  Het naast elkaar bestaan van verschillende opvattingen in het maatschappelijk en religieus leven is moeilijk maar belangrijk. Men moet verschillende visies, meningen en opvattingen hebben om tot een voor iedereen goede beslissing te komen. Zoals NVA ook zegt, moet er meer ruimte zijn voor netoverschrijdende samenwerking op vrijwillige basis.


SPA
Ook bij de mening van SPA kan ik me goed aansluiten. Ik vind het belangrijk dat er meer samenwerking komt tussen de netten. Het is positief dat als er meer samenwerking zou komen, er ook meer geld vrijkomt om de noden van de kinderen te bevredigen. Ik denk ook dat het inderdaad het meeste kans op slagen heeft wanneer het ingevuld wordt als lokaal initiatief en wanneer de scholen weten dat ze hun eigenheid niet hoeven op te geven. Zo voelen ze zich veiliger en zal de samenwerking beter lukken.


Spirit
De vraag van ouders en leerlingen respecteren is een belangrijk onderdeel om het levensbeschouwelijk onderwijs goed te doen lopen. Ik denk dat de ouders en leerlingen een zeer belangrijk onderdeel zijn in het onderwijs, zij zijn diegene die er beroep opdoen dus er moet met hen rekening gehouden worden. Onderhandelen met alle inrichtende machten om te komen tot één koepelstructuur is goed maar zal waarschijnlijk veel tijd in beslag nemen. Het is niet altijd makkelijk om met verschillende mensen, en dus verschillende visies, een oplossing te vinden die voor iedereen goed is.
Dat de school zelf een koepel kan kiezen vind ik een goede zaak.


Vlaams belang
Zoals eerder gezegd ben ik voor de samenwerking tussen de verschillende scholen. Maar zoals Vlaams belang zegt is het inderdaad wel belangrijk dat dit een vrije keuze moet zijn. Dit is een nieuw inzicht dat ik heb opgedaan. Deze samenwerking zal hoogstwaarschijnlijk beter werken als deze vrije keuze van onderuit kan groeien en deze dus niet opgelegd is van bovenaf. Als je vrij kan kiezen, ben je meestal ook meer gemotiveerd.


Open VLD
Ook hier weer een 'voor' voor de netoverschrijdende samenwerking. Ik denk ook dat het belangrijk is dat de onderwijsmiddelen efficiënt worden besteed. Als de scholen gaan samenwerken, kunnen ze hun middelen beter besteden. Zoals VLD zegt: "Scholen mogen zich niet opsluiten in keurslijven van hun (ideologische) net." Volgens mij is het inderdaad ook zo dat scholen zich niet te veel met hun eigen visie op het functioneren van de maatschappij moeten bezig houden maar dat ze moeten samenwerken. Dit wil niet zeggen dat ze hun visie moeten laten vallen integendeel, ze kunnen deze wel gebruiken in de samenwerking.


Vivant
Over het feit dat elke school of onderwijsinstelling volgens dezelfde wijze moet gefinancierd worden en functioneert met hetzelfde personeelsstatuut, ben ik het eens. Elke school heeft hetzelfde doel, elke leerkracht doet (ongeveer) hetzelfde werk. Dus de scholen moet allemaal hetzelfde gefinancierd worden en ook werken met hetzelfde personeelsstatuut. Dit is, denk ik, het eerlijkst. Wie hetzelfde werk verricht, moet hetzelfde behandelt worden. Maar ook voor de vrijheid van onderwijs ben ik te vinden. Iedereen moet kunnen kiezen.


SLP
De vrijheid van onderwijs en één koepelstructuur die daar voor kan zorgen, is positief. Ik vind het ook goed dat SLP in afwachting dingen wil verwezenlijken. Zoals ook bij Spirit kan de school hier zelf kiezen voor een koepel, afhankelijk van dossier of thema. Ik vind het ook goed dat de scholen niet meer gedwongen kunnen worden om een deel van hun werkingstoelagen door te moeten storten aan een koepel.


Bron: http://www.kuleuven.be/thomas/algemeen/actualiteit/dossiers/verkiezingen/detail.php?rij=3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten