maandag 9 mei 2011

Intercultureel onderwijs

Ik heb op het internet een interessant scriptie gevonden over Marokkaanse en Turkse kleuters in de basisschool. Dit is wel een onderzoek uit Nederland.















In Turkije en Marokko is het niet zo voor de hand liggend dat kleuters naar school gaan. Toch gaan er in Nederland meer dan 90% van de allochtone kleuters naar de basisschool, wat natuurlijk heel positief is.
Als kleuter naar school gaan is zeker belangrijk, deze jaren zijn als basis voor de verdere schoolloopbaan. En ook is het van belang bij het leren van het Nederlands.
Gemengde scholen zijn beter voor de taalverwerving van de allochtone kleuter. Maar er is een probleem. Op een school waar veel allochtone kleuters zitten, halen Nederlandse ouders hun kinderen weg.
Een positief maar ook minder positief punt aan allochtone kleuters zijn de verschillende culturele ideeën en opvattingen. Het leren van die opvattingen en ideeën en hier iets zinnigs mee doen is niet zo evident. In klassen waar (bijna) uitsluitend Nederlandse kinderen zitten, sluit de klassencultuur makkelijker aan bij de thuiscultuur dan bij klassen waar (bijna) uitsluitend allochtone kinderen zitten.
Tussen Nederlandse en allochtone kleuters ontstaat er snel een grimmige sfeer. Ze gaan elkaar slaan, shoppen en ze gaan ruziemaken. Dit komt door het communicatieprobleem. De kleuters verstaan elkaar niet, ze kunnen zichzelf niet verwoorden, er zijn misverstanden, de kleuters worden gefrustreerd,...

Ook zijn de opvoedingsgewoonten van Turkse en Marokkaanse kinderen heel anders dan die van Nederlandse kinderen. Deze verschillen kunnen het kind in verwarring brengen. Bijvoorbeeld gedragsregels zoals op je beurt wachten, kunnen winnen en verliezen,... zijn voor het Nederlandse kind vanzelfsprekend maar voor de allochtone kleuter moeilijk te begrijpen omdat deze deze regels misschien niet kent. Het is ook heel moeilijk om zo'n gedragsregels uit te leggen. Je moet dus best voordoen hoe je wilt dat de allochtone kleuter het doet en ook moet je er rekening mee houden dat deze kleuters ook veel andere goede manieren hebben.

Volgens Jan Pen, Nederlands econoom, columnist en hoogleraar, is het belangrijk dat je als kleuteronderwijzeres een (beetje) kennis hebt van de cultuur van de allochtone kleuters in je klas en dat je tot op zekere hoogte het onderwijs hier op aan past.
Intercultureel onderwijs heeft twee gevolgen. Ten eerste leren kinderen omgaan met verschillende culturen en ze leren deze respecteren. Ten tweede draagt intercultureel onderwijs bij aan het verbeteren van het onderwijs aan allochtone leerlingen.

Door de volgende dingen kun je op school zorgen dat kinderen leren over andere culturen en dat kleuters met een andere cultuur zich beter thuis voelen en zich beter kunnen identificeren:
  • Verhalen vertellen / voorlezen die zich afspelen in een ander land, of verhalen over kinderen uit een andere cultuur. Prentenboeken gebruiken waar kinderen met verschillende huidskleuren in voorkomen.
  • Liedjes, spelletjes e.d. in andere talen of over andere landen / culturen.
  • Aandacht geven aan feest- en gedenkdagen uit anderen culturen.
  • Posters e.d. ophangen over andere culturen.
  • In de poppenhoek zowel zwarte als blanke poppen, zodat de kinderen vertrouwd raken met de multiculturele samenleving.
  • Bij de bouwhoek ook andere vormen en kleuren blokken zodat de kinderen bijvoorbeeld een moskee kunnen bouwen.
  • Verkleed kleren uit allerlei landen, bijvoorbeeld hoofddoekjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten