vrijdag 13 mei 2011

Lessen in moedertaal afgeschaft

Vandaag, 13 mei 2011, heb ik een interessant gesprek gehoord op Radio 1 of lessen in de moedertaal van allochtone leerlingen.

In de school Sint-Joost-aan-zee te Brussel wordt een deel van de lessen in het Turks, of andere moedertaal van allochtone leerlingen, gegeven.
Ongeveer 40 tot  50 % van de leerlingen zijn allochtoon.
Er staan 5 leerkrachten naast de Nederlandse leerkrachten in de klas. Zij ondersteunen de Nederlandse leerkracht.
Maar ook halen zij kinderen uit klas om hen zo beter te kunnen begeleiden en bepaalde inhouden in de moedertaal van het kind te bestuderen.
Het project bestaat al 20 jaar. Het hoort bij visie van de school. Dus hoe de school werkt, is allemaal rond dit project gebouwd.
Er stromen, dankzij dit project, meer kinderen door naar ASO en TSO. De studieresultaten van de kinderen zijn beter.

Het OETC-project, onderwijs in eigen taal en cultuur, is een initiatief dat al 30 jaar bestaat in Brussel.

Minister Smet van onderwijs heeft beslist om dit bicultureel onderwijs in Brussel stop te zetten.

Hilde de smedt, gast van fzw foyer. Foyer organiseert dit OETC-project.
Dit project wil de fundament van de eerste taal verstevigen en hierop Nederlands bouwen. Ook proberen ze met deze lessen en leerkrachten de extra competentie, die de kinderen hebben door hun andere moedertaal, optimaal te gebruiken.
De algemene reactie van scholen en leerkrachten zijn zeer positief. Zoals eerder gezegd liggen de percentages van leerlingen die hun diploma goed behalen, beduidend hoger.
90 % van de leerlingen halen een volwaardig diploma secundair onderwijs. Bij normale kansarme allochtone leerlingen, die niet gesteund en begeleid wordt door dit project, verlaat 25 - 30 % van de leerlingen de school zonder diploma.

In het totaal hanteren 6 scholen dit systeem. Ongeveer zo'n 500 kinderen volgen dergelijk onderwijs.

Hilde de smedt zegt dat minister Smet had beloofd dat men tijdig zou laten weten als men zou moeten afbouwen met dit project. Dit is niet gebeurd. Het was opeens beslist, het OETC-project moet stoppen. Er is geen tijd om alternatieve ondersteuningen te vinden.

Vlaams minister voor onderwijs, Pascal Smet, beweert dat blijkt dat de resultaten niet voldoende zijn voor de hoeveelheid geld men in dit project stopt. Het is heel genuanceerd, soms zijn de ouders hoogopgeleid en is bv. Spaans niet de taal die thuis wordt gesproken maar spreken ze ook wel Nederlands. Het project bevindt zicht dus niet enkel op de echte kansarme scholen van Brussel.
Hij vindt het wel belangrijk dat deze kinderen zo veel mogelijk en zo goed mogelijke kansen krijgen om Nederlands te leren. Ze leggen nu de laatste hand aan de nieuwe globale visie van de Vlaamse overheid rond taalonderwijs in het secundair en lager onderwijs zowel naar  Nederlands, andere talen en thuistaal toe. Als bewijs dat ze respect hebben voor de inzet van deze mensen, gaan ze misschien een nieuwe vzw opstarten en uitzoeken hoe ze het beste dit onderwijs aanpakken. Dit doen ze in samenwerking met twee mensen van het vorige project. Er komt dus een alternatief.

Uit dit radiogesprek heb ik geleerd dat er nog steeds veel initiatieven zijn voor een betere taalontwikkeling voor de allochtone leerlingen. Bij deze projecten zijn zeker veel voordelen maar soms zijn er ook nadelen, zoals het vele geïnvesteerde geld dat, volgens sommigen, niet voldoende oplevert.
Ik denk dat het toch heel belangrijk is om een soort van dit project verder te zetten. Zeker ook in het kleuteronderwijs, daar de kinderen zich beter  voelen als ze af en toe in hun moedertaal worden aangesproken en kunnen spreken. Zo gaan ze ook sneller dingen oppikken en kunnen ze mee volgen. Uiteindelijk gaan ze zo dan meer energie in het Nederlands leren kunnen steken.

Bron: http://www.radio1.be/programmas/vandaag/les-turks

Geen opmerkingen:

Een reactie posten