donderdag 28 april 2011

Kleuters & IK: Volwaardige kansen voor kansarme en allochtone kleuters

In de bibliotheek van de KHLeuven te Heverlee heb ik in het tijdschrift Kleuters & IK een interessant artikel gevonden over het ontwikkelingsproject 'Zorgbreedte'. Het gaat over volwaardige kansen voor kansarme en allochtone kleuters.


'Zorgbreedte' is een project dat het onderwijs aan kansarme en allochtone kinderen bestudeert. Het project gaat uit van het Ministerie van Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.
Migranten- en kansarmenkinderen slagen er moeizaam in om te beantwoorden aan wat de school van hen verwacht. Binnen het MIKA-project (MIgranten, KAnsamren) proberen ze om het aanbod beter af te stemmen op hun behoeften. Ze proberen om deze kinderen ook volwaardige ontwikkelingskansen te bieden.

Om aan een goede taalstimulering te doen, kan je best voortdurend en zoveel mogelijk verwoorden wat de kleuters met plezier doen en dan ook gesprekjes uitlokken. Ook kan je aan taalstimulering doen door de belangstelling van de kinderen te benutten tijdens allerlei dagdagelijkse situaties en activiteiten waarbij kinderen de begrippen aan den lijve ondervinden zoals tekenen.
Ook heb ik gelezen dat het belangrijk is om belangstelling te tonen voor de moedertaal. Een bevestigende omgang maakt bij kleuters energie vrij voor (taal)ontwikkeling.
De culturele eigenheid van de kleuters moet je ook respecteren. Dit kan je doen door in te spelen op het thuismilieu doorheen een rollenspel. Kinderen vinden het leuk om een rollenspel te spelen en zeker als er belangstelling is voor hun thuissituatie. Ze voelen zich erkend en bevestigd. De leerkracht moet bij deze belangstelling zeker aandacht hebben voor aangrijpingspunten die zich niet rechtstreeks in de klas bevinden. het is hier dus belangrijk om gesprekken met de ouders te voeren, de zogenaamde 'schoolpoortgesprekken'.

In de klas moet je ook kennismaken met andere culturen. Maar dit blijft niet beperkt tot het leren kennen van elkaars keuken en eetgewoontes. Ook moet je belang hebben voor de religie en de levensbeschouwing maar ook voor kledij. De 'gewone dingen' mag je niet onderschatten in het kennismaken met andere culturen. Door dit toe te passen zullen kleuters nieuwschierig worden en zich niet afsluiten van wat anders is maar en juist door geprikkeld worden.

Ook kan je gebruik maken van een leerlingvolgsysteem. Dit kan je gebruiken om na te gaan in welke mate kinderen 'achterop' zijn.
Eerst wordt er een hele klasscreening gedaan. Bij elke kleuter worden de vragen 'hoe goed voelt de kleuter zich in zijn vel?' en 'hoe b etrokken is de kleuter in de loop van een doorsnee dag?' gesteld. Het is de bedoeling dat de leerkrachten deze screening meerdere malen per jaar verrichten.
Daarna worden sommige kleuters individueel gescreend, dat zijn de kleuters die laag, weet niet of matig scoorde op de vorige vragen. Hiervoor zijn twee observatieformulieren opgesteld. Dit leervolgsysteem is nog in ontwikkeling, uiteindelijk zal het ervoor zorgen dat de leerkracht ziet in welke ontwikkelingsgebieden problemen zijn en welke basisbehoeften bij een kind niet voldaan worden.

Het is belangrijk om in een klas met allochtone kleuters de 'gewone' dingen met meer nadruk, engergie en meer nauwkeurigheid uit te voeren. Communicatie met Vlaamse kinderen verloopt meestal van een leien dakje en wordt dus als normaal beschouwdt. Dit is anders met allochtone kleuters. De leerkracht gaat veel moeite doen om zich verstaanbaar te maken, soms gaat het lukken om een gesprek uit te lokken maar soms ook niet.

Het is dus nog even zoeken wat de beste manieren zijn om allochtone en kansarme kleuters evenveel te leren en aan het woord te laten als autochtone kleuters maar het zal lukken met de nodige inspanning.



Bron: Depondt, L., Depuydt, A. & Van Sanden, P., Het ontwikkelingsproject 'Zorgbreedte' t.a.v. kansarmen en migranten.: Volwaardige kansen voor kansarme en allochtone kleuters. Kleuters & IK, 13 (1)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten